SUNDE PÆNE TÆNDER HELE LIVET

Sunde pæne tænder hele livet

Diagnose: Et kig ind i munden afslører over for tandlægen, om alle organer er sunde.

De hyppigste sygdomme

Av! Tandsmerter kan have mange årsager. Og dine tænder kan give dig mange proble­mer: Tænderskæren, tandsten osv. - her får du en oversigt over de almindeligste.

Bruxismus

Eller på godt dansk: At skære tænder om natten. Det er kræfter på helt op til 80 kg, som gnider tyggefladerne mod hinanden! Årsagen er ofte stress…

Erosion

Hvis tænderne for ofte er i kontakt med syre, angribes emaljen, og kalken forsvinder. Tandlægen gennemfører en såkaldt remineralisering. Det kan også være en god idé med kalk fra mælkeproduk­ter (må ikke indeholde frugtstykker eller -saft).

Fissurer

Små riller i tyggefladerne i ”side”-tænderne. Disse riller er svære at holde rene, og der er stor risiko for caries-dannelse.

Gingivitis

Let betændelse i tandkødet, som bløder ved berøring. Betændelsen opstår ved belægninger på tæn­derne, og fjernes disse, kan betændelsen helt forsvinde.

Caries

Bakterier trænger ind i tandemaljen og ødelægger den. Det beskadigede tandmateriale skal fjernes - og af og til er man nødt til at fjerne hele tanden.

Parodontose

Svær tandkødsbetændelse. Tandkødet løsner sig fra tanden, der opstår ”lommer”, som fyldes med bakterier. Disse bakterier kan sprede sig til hele kroppen og udløse alvorlig sygdom.

Tandsten

Når tandbelægninger ikke bliver fjernet, optager de mineraler fra spyttet, og der opstår tandsten. Tandbelægninger skal regelmæssigt fjernes af tandlæger, fordi de ellers kan øge risikoen for caries.

Kilde: Naturheilkunde nr. 1, 2006.

Health News 2006